Gluren bij de buren

Samen met ons pastoresteam hebben wij al 2 bijeenkomsten gehad. Wie zijn dan die ‘wij’? hoor ik u denken, en waarvoor waren die bijeenkomsten. Die ‘wij’ zijn de vrijwilligers van al onze geloofsgemeenschappen die zich bezig houden/hielden met de doop, de Eerste Communie en het Vormsel. Jarenlang hebben wij dit verzorgd op onze eigen locatie. Al dan niet in samenwerking met de scholen. In de loop van de tijd kwam het steeds meer bij de parochie zelf te liggen mede omdat het dopen en de andere sacramenten terugliepen.

Hierdoor werden ze de laatste tijd al eens in de 2 jaar gedaan i.p.v. elk jaar. Het pastoresteam hoorde positieve geluiden over Gezinszondagen in andere parochies. Hierover zijn we samen in gesprek geweest. Het is de bedoeling dat deze Gezinszondagen ook gestalte gaan krijgen in onze Emmanuelparochie. Op zondag 10 maart en op zondag 17 maart zijn we met een groepje op bezoek geweest bij de geloofsgemeenschappen van onze ‘buren’ in Deventer en in Raalte. Dit om eens mee te kijken hoe de Gezinszondagen gestalte worden gegeven daar. Want het meebeleven geeft een beter beeld dan er enkel over horen praten.
Bij beide bezoeken was er een zelfde soort volgorde van de zondag. Om half 11 is er een eucharistieviering waarin de kinderen ook mogen meehelpen. Denk hierbij aan; luiden van de bel, collecteren en helpen bij het klaarmaken van de tafel. Ook worden de kinderen actief betrokken bij de overweging, waarbij ze ook gevraagd word om naar voren te komen, zodat ze mooi vooraan zitten. Na de viering is er een eenvoudige maaltijd (drinken en een broodje). Na het eten gaat de groep dan uiteen. De ouders gaan in gesprek met de pastor. De kinderen worden verdeeld in 3 groepen op leeftijd. De kleinsten, de kinderen die zich voorbereiden op de Eerste Communie en de kinderen die zich voorbereiden op het Vormsel. Hier krijgen de kinderen een uurtje catechese op eigen niveau. We hebben bij elke groep even mogen meekijken. Hierdoor hebben we een goede indruk gekregen van de inhoud van een Gezinszondag. Tijdens de bijeenkomst in Deventer werd ik al enthousiast. En na het “gluren bij de buren” in Raalte was ik nog enthousiaster. In Raalte maken ze ook gebruik van een mooi doorlopend project. Dit is bij elke groep te gebruiken en wordt door de jaren steeds verder aangevuld. Ik denk dat ook in onze Emmanuelparochie deze Gezinszondagen een mooie aanwinst kunnen zijn. Misschien moeten we er nog een paar dingen aan veranderen zodat het goed past binnen onze brede parochie , maar daar hebben we nog wel even de tijd voor. Ik hoop dat we op onze eigen manier binnenkort mooie Gezinszondagen kunnen neerzetten.

Natascha Berendijk
Jeugdpastoraat Heino