ABBA project; Machtig, prachtig en krachtig!

Dat was de uitvoering door het gelegenheidskoor ten voeten uit!

Een schitterend schouwspel van beelden, licht, muziek, tekst en geluid opgevoerd door een reusachtig koor met combo. Wat een feestje om daar getuige van te mogen zijn.

Van afstand was het duidelijk dat er iets gaande was in de Heilig Hartkerk afgelopen weekend. Omringende straten stonden vol geparkeerd met auto’s, de ‘fietsenstalling’ was tjokvol en een rij wachtende mensen stond voor de kerkdeur. Dat is toch de droom van elke dominee en pastoor tegenwoordig. Echter, dit was de droom van de Raad van Kerken Lemele-Lemelerveld en dirigente Mieke Bruins-den Ouden.

De raad probeert eens in de drie a vier jaar met een tijdelijk projectkoor een thema-uitvoering te organiseren. Iedereen kan zich aanmelden voor zo’n tijdelijk koor. Er wordt circa twaalf keer gerepeteerd en als klap op de vuurpijl volgt een grandioos slotconcert. De raad van kerken vroeg wederom aan dirigente Mieke Bruins om medewerking en om input voor een thema. Waarop Mieke meteen antwoordde “I have a dream”. Duidelijk! ABBA! Een mooie missie! Herkenbare muziek voor jong en oud met fraaie inhoudelijke teksten die, ook al zijn de teksten al ruim veertig jaar oud, (soms helaas) in het heden nog steeds van toepassing zijn. En zo toog het team aan de slag met de enorme voorbereidingen. Meer dan tachtig personen uit de regio meldden zich aan voor het koor. Een combo van acht personen werd gecreëerd en speciaal voor de uitvoering van het militaire “Fernando” werden twee extra trommelaars opgetrommeld. Raymon Arnolds heeft de leiding over het Lemelerveldse combo met o.a. drum, percussie, piano, (bas)gitaar en een Dedemvaartse Candy Dulfer op saxofoon. Werkelijk aan alles is gedacht. Prachtige beelden en teksten op beamer, spectaculaire belichting en klinkend geluid. Zelfs EHBO is aanwezig, want de kerk zit tot drie keer toe nokjevol!

Bij aanvang vult het nog lege altaar zich in rap tempo als telkens een groep van zo’n vijftien personen zingend het altaar betreedt. Nolly Holterman sluit de rij en kan daardoor makkelijk de microfoon ter hand nemen om telkens een tweetal liederen aan te kondigen, maar de teksten ook uit te leggen en te vertalen naar de huidige tijd. Muziek is een levensbehoefte. Iedereen beleeft het op z’n eigen manier. Een ieder vindt zijn of haar eigen verhaal vol vragen, verdriet, wensen, verwachtingen, dromen en idealen weerspiegeld in de teksten.

De dirigente trapt solo af; gitaar spelend komt ze naar voren geschreden ondertussen haar lijflied “I have a dream’ zingend. Als het enorme koor meezingt is de uitvoering officieel geopend. Een dik uur lang staat of zit werkelijk waar iedere aanwezige te stralen, te genieten, mee te zingen, te luisteren, een traantje weg te pinken en ABBA te beleven! Fantastisch. Van ‘Take a chance on me’, tot ‘Eagle’, van ‘Super Trouper’ tot ‘Don’t shut me down’; kippenvel! Ook ‘I do’, ‘S.O.S’ en ‘My love my life’ en ‘Waterloo’ passeren de revue. En ‘The winner takes it all’ en ‘Dancing Queen’ mogen natuurlijk niet ontbreken.

Het combo en de zangers hebben het zweet op het voorhoofd staan. Vol overgave wordt er gespeeld en gezongen onder de warme lampen. Enkele grappige nuances en meedein-moves geven het geheel een spetterend effect. De dirigente komt handen te kort om alle partijen op het juiste moment in te zetten. Wellicht heeft de blauwe nagellak er mede voor gezorgd dat het allemaal gelukt en het voor iedereen zichtbaar was. Een zeer goed gehaakt groen Agnetha-mutsje op de achterste rij van het koor maakte het geheel helemaal af. Alle koorleden zien er prachtig uit met een subtiele knipoog naar het beroemde viertal. En wat kunnen ze zingen met z’n allen! Loepzuiver! Een waar feest, telkens afgewisseld met wijze woorden van Nolly. Uiteraard wordt er afgesloten met “Thank you for the music”. Op mijn beurt zeg ik “Thank you for deze uitvoering’ in de Heilig Hartkerk; voor dit geweldige idee, dit mooie schouwspel, de organisatie, de uit- en bewerking van de muziek, het beschikbaar stellen van ruimtes, voor ieders aanstekelijke enthousiasme, medewerking en inzet en voor een massaal uitgelopen publiek!

Tekst: MoDi
Foto's: Hans Heerink