Koninklijke onderscheiding Wim Sibelt

Vrijdagmorgen is onze dorpsgenoot Wim Sibelt lid geworden in de orde van Oranje Nassau.
Een onderscheiding die hij dik verdiend heeft. Onder het mom van een dagje punteren in Giethoorn met het hele gezin zou er via Dalfsen koers gezet worden naar de kop van Overijssel.
Echter ging de auto waarin hij meereed, na de brug  in Dalfsen niet rechtsaf maar linksaf want er moest nog even een cadeautje voor iemand gehaald worden bij de Westermolen.
Niets vermoedend werd hij daar aangesproken door de burgemeester.
Even later kwam hij zichtbaar verrast en ontroerd de hal van het gemeentehuis binnen.
’s-Middags  werd hem een receptie in het parochiecentrum aangeboden door de Locatieraad. Daar werden Wim en zijn vrouw Elly in het zonnetje gezet.
Alle sprekers roemden hem om zijn betrokkenheid op mensen, jong en oud.
Zijn twee rechterhanden en termen als “alleskunner” en vooral “allesgunner” werden door iedereen  als dé trefwoorden genoemd als je het over Wim had.
Namens de familie sprak Jan Sibelt over “onze Wim” , waarvan vroeger de muzikale talenten bij zijn weten niet verder kwamen dan een mondorgel. Zijn voetbalcarrière die tot 3 eigen en 2 echte doelpunten leidde.  Maar zijn humor en inzet voor iedereen was al vroeg bekend. En dat hij de gangmaker is bij de familiefeestjes is heel gewoon.
Leo Broeks mocht als afgevaardigde van de Locatieraad constateren dat Wim muzikaal doorgebroken was bij het herenkoor en zangvereniging Con Amore. Hij werd van gelegenheidsdirigent zelfs de vaste dirigent van het herenkoor. Maar het dameskoor en Con Amore doen ook nooit tevergeefs een beroep op hem.
Door zijn vakkennis op het gebied van electriciteit is hij ook boven de gewelven van het priesterkoor bekend. Het kerkgebouw heeft voor hem weinig geheimen meer.
Mark Brok sprak namens de voetbalvereniging. Begonnen als jeugdtrainer bij het elftal van zijn zoon ging het naar een actieve carrière op het gebied van scheidsrechter bij de jeugd, de veldcommisie en de onderhoudsploeg. Hij is altijd positief, heeft humor en is nauwgezet en je kunt altijd van hem op aan.
Buurvrouw Ilse Freriks was heel erg blij omdat hun “Koninklijke buurt” er een buurman bij heeft die met recht lid is in de Orde van Oranje Nassau.
Voor praktische hulp kan zo ongeveer de hele buurt een beroep op hem doen. Wim zorgt er bovendien voor dat de stoep ook voor de schoolgaande kinderen of ouderen steeds geveegd is.
Zij ging nog verder door Elly, de kinderen en de kleinkinderen ook een onderscheiding te geven omdat iemand alleen zoveel tijd  voor anderen vrij kan maken, als het thuisfront dit mogelijk maakt. “Jullie zorgen voor Wim”, waren haar woorden.
Dit werd gewaardeerd met een daverend applaus.
Onder het genoegen van een hapje en een drankje bleef het nog lang gezellig.
En dat dagje punteren…. dat komt vast nog wel een keer.
Lemelerveld kan trots zijn op zo’n betrokken inwoner. Het dorp vaart er wel bij.
Wim, van harte gefeliciteerd met jouw onderscheiding en dat je nog maar lang en met veel plezier je “werk” mag blijven doen.