Ruiming van graven op ons kerkhof.

Na een lange periode van voorbereiding is vorige week een begin gemaakt met het ruimen van een 90-tal graven op ons kerkhof. Dit betreft graven waarvan de rechthebbende hebben aangeven akkoord te gaan met directe ruiming en graven waarvan we geen rechthebbende hebben kunnen achterhalen. Bij de laatst genoemde graven zijn bordjes geplaatst met het verzoek om contact met de parochie op te nemen, hierop zijn geen reacties binnengekomen.
Allereerst zijn er een zestal grafzerken met historische waarde zorgvuldig verwijderd en op het kerkhof langs het rechter gangpad herplaatst. Voor zover van deze monumenten nog rechthebbende bekend waren, is er aan hen toestemming gevraagd om ze te bewaren.
Daarna zijn de overige grafstenen door de firma Regratec verwijderd en afgevoerd. Ook is de plek waar het verzamelgraf komt vrij gemaakt. Dit verzamelgraf komt achter het houtenkruis waar enkele urn-monumenten stonden.
Om het uiteindelijke ruimen van de graven op een besloten wijze te laten plaats vinden, is er rondom het kerkhof een afscheiding geplaatst. Waardoor met name het zicht vanuit de school richting kerkhof tijdelijk is onttrokken.  Het ruimen zal zo’n twee á drie weken in beslag nemen. Gedurende die periode zal het kerkhof niet overal bereikbaar zijn. We vragen daar uw begrip voor.