Vastenaktie

El Salvador

El Salvador in Midden-Amerika is het meest gewelddadige land ter wereld met nog meer moorden dan tijdens de burgeroorlog in de jaren ’80 toen kardinaal Romero en vier Nederlandse Ikon-journalisten vermoord werden. Daarom staat dit jaar in de Vastenactiecampagne San Salvador, de hoofdstad van El Salvador, centraal en dan speciaal de wijken Apopa en Mejicanos.

Deze wijken gaan gebukt onder extreem veel geweld door criminele bendes, de “mara’s”.

De activiteiten van de mara’s zijn divers: handel in drugs, diefstal en mensensmokkel.

Mensen worden bedreigd, afgeperst en beroofd. Wie praat met de politie wordt ernstig verminkt of vermoord.

De bendes werven actief leden onder kinderen en jongeren. Lidmaatschap zorgt voor “respect”, geld, mooie spullen en vrouwen. Vanaf 8 jaar al worden ze ingeschakeld als spionnen of om misdaden te plegen. De mara hebben ieder hun eigen territorium daarom kunnen mensen ook niet van de ene wijk naar de andere omdat zij dan als indringer worden beschouwd. Als teken dat de leden bij de mara horen zetten ze tatoeages op hun lichaam. Wie uit de mara wil stappen wordt op een dodenlijst gezet.

Wie bij een bende hoort heeft eigenlijk maar drie opties: je belandt in het ziekenhuis, in de gevangenis of op het kerkhof.

Jeugdcentrum Apopa en sociaal centrum Mejicanos
Midden in de beruchte wijk Apopa biedt het Jeugdcentrum van de Zusters van Angel de la Guarda (Beschermengelen) een veilige haven voor jongeren. Met rust, vertrouwen, veiligheid en vriendschap krijgen ze handvatten om zich te ontwikkelen en een positieve verandering in de samenleving te bewerkstelligen. Dat is hard nodig. Er is veel huiselijk geweld en kinderen voelen zich ook onveilig op straat. De politie kan denken dat je bij een bende hoort of de bendes denken dat je voor de politie spioneert of voor een andere bende.

In Mejicanos hebben de paters Passionisten een sociaal centrum waar jongeren en volwassenen diverse opleidingen en workshops kunnen volgen. Het doel: een eigen bedrijfje opstarten zodat mensen in hun onderhoud kunnen voorzien en de verleidingen van de bendes kunnen weerstaan. Ook gaan vrijwilligers de scholen langs en geven lessen ‘vreedzaam leven’. Dit helpt, de kinderen hebben meer respect voor elkaar werken samen en zijn veel minder agressief. Voor kinderen is het vaak heel emotioneel om te ervaren dat iemand echt aandacht voor je heeft, geïnteresseerd is in jou.

Wilt u de jongeren in Apopa en Mejicanos ondersteunen?

Bijdragen kan via de collecte in het weekend van 4 en 5 maart en ook staat de MOV bus de gehele vastenperiode achter in de kerk. Rechtstreeks geld overmaken op het rekeningnummer van onze parochie NL34 RABO 0127801405 v.v. Vastenactie kan ook, of op NL21 INGB 000 000 5850 t.n.v. Vastenactie Den Haag. Meer weten? Kijk op www.vastenactie.nl