Filmavond 25+ The Way 22 februari

Schrijver/regisseur/acteur Emilio Estevez wilde al langere tijd een film maken over de Camino, nadat zijn vader Martin Sheen en zoon Taylor Estevez de route al eens hadden afgelegd. Daarom is het niet meer dan passend dat beiden betrokken waren bij de totstandkoming van de film. Een project dat zichtbaar met liefde is gemaakt.

Martin Sheen speelt Tom, een oogarts die al tientallen jaren zo opgaat in zijn werk, dat hij nauwelijks de tijd neemt om de wereld te ontdekken. Zijn zoon Daniel (Emilio Estevez) is het tegenovergestelde. Zijn opleiding kan hem gestolen worden – hij wil erop uit. Als hij de Camino de Santiago wil ondernemen, verongelukt hij na één dag bij een storm. Tom vertrekt direct naar Frankrijk om de stoffelijke resten van zijn zoon op te halen. Geconfronteerd met zijn dode kind, besluit hij in een opwelling diens tocht af te maken en gaat volstrekt onvoorbereid op pad.

Hoewel hij eigenlijk helemaal geen gezelschap wil, komt Tom er al snel achter dat je op de Camino vanzelf samen optrekt.  Verschillende mensen met hun eigen redenen om het pad te lopen. In de groepsdynamiek die ontstaat leren de reisgenoten hun eigen zwakheden te accepteren en zich open te stellen voor de anderen. Dat klinkt wellicht heel cliché, maar Estevez weet de karakters met veel liefde en humor neer te zetten.

De film laat zien hoe de dagen van de wandelaars er uit zien zonder uitgebreid in te gaan op de lichamelijke inspanning en ongemakken. Estevez brengt het wandelpad geïnspireerd in beeld, prachtig landschap en mooie muziek. Hij zorgde voor een zo natuurlijk mogelijke aanpak door zo weinig mogelijk kunstlicht te gebruiken. Zo werd tijdens de nachtscènes enkel maar het licht van kaarsen of kampvuren gebruikt om de echte sfeer van de tocht op te roepen. Heel wat van de figuranten die langskomen zijn echte wandelaars die werden gefilmd tijdens hun tocht.

Komt allen op 22 februari om 19.30 uur naar het parochiecentrum Posthoornweg  6 in Lemelerveld !!