Passion Heino

Ook het RK koor Reflec­tion doet mee, en locatieraadslid Bernard Hondeveld heeft inmiddels een prachtig, licht kruis gemaakt.

Jezus, Maria, Judas en Pilatus worden vertolkt door vier gerenommeerde lokale zangtalenten; twee andere  bekende Heinoërs fungeren als (een vertellende) Petrus en de verhaalverteller. Getalenteerde musici uit Heino en Wijhe soleren op bugel, piano en gitaar. Een professionele sce­narist en regisseur helpen de theatrale puntjes op de ‘i’ te zetten.

Stelt u zich voor, 20 maart 18.30u, laagstaande zon. Aan ’t eind van de Dorpsstraat wordt een gigantisch, lichtge­vend kruis opgetild. Welpen en Scouts begeleiden het plechtig met fakkels naar hartje Heino. Apostelen en publiek volgen, hopelijk aanzwellend tot een massale, zij het stille pro­cessie. Terwijl de zon ondergaat gaan ze de PKN kerk binnen, waar idyl­lische pianoklanken klinken. Totdat om 19.00u het orkest van Ons Genoe­gen de over­donderende Ouverture van Jesus Christ Superstar inzet. Jezus verschijnt hier ten tonele, en Petrus. Zo’n half uur later herstart de proces­sie buiten. Via de Canada­straat voert het kruis de mensen in ca. 1 uur langs andere ‘muzikale’ kruisweg­staties door Maria, Judas, Pilatus, instrumenta­listen en koren. Om ca. 20.30u gaan kruis en mensen de RK kerk binnen en zal er nog een half uur aan op­tre­dens volgen. Vanzelfspre­kend wordt de kruisiging niet getoond. De Passion Heino eindigt met het doel waarvoor Jezus stierf: een betere wereld, verbroedering. Het laatste muziekstuk voeren alle deelnemers dan ook gezamenlijk uit.

In beide kerken zijn de optredens dankzij projecties van live camerabeel­den vanaf elke plek goed te zien. De planning is om beeld en geluid daar ook naar buiten te koppelen, zodat publiek dat niet meer in de kerken past, toch buiten alles kan volgen. De pakweg 200 artiesten van de Pas­sion Heino variëren in leeftijd van ca. 7 tot 80 jaar. Ieder­een uit Heino kent vast wel een van hen van nabij, hoe bijzon­der! Een genot voor jong en oud, indrukwekkend wordt ’t zeker. Dit mag je niet missen!

De toegang is GRATIS, wel wordt er GECOLLECTEERD. U kunt deze Passion ook steunen door in de voorverkoop een prachtig vormgegeven PROGRAMMA­BOEKJE te kopen, vanaf 5 maart à 5 euro bij de Smulbaai, Canadastraat 16 en ’t Dorpshuus, Marktstraat 7 te Heino.

Zie ook www.passionheino.nl en Passion Heino op Facebook.