Penningmeester gevraagd!

Medio 2016 is het tien jaar geleden dat ik ben aangetreden als penningmeester van de Heilig Hart parochie destijds. Door de overgang naar de Emmanuelparochie is mijn termijn wat langer geweest dan gebruikelijk . Ik ben statutair aftredend en op zoek naar een opvolger. Het is een taak die niet alleen uitgevoerd hoeft te worden. Er is ondersteuning bij de invoering en uitwerking van de boekhouding. Verder is er al veel gedigitaliseerd en wordt er gewerkt met een on-line boekhoudprogramma. Daarnaast kan ik nog een ruime periode bijstand verlenen om mijn opvolger in te werken. Binnen de Emmanuelparochie moet elke geloofsgemeenschap  haar eigen zaken regelen, zo ook het bestuurswerk. Wie staat er op om deze taak op zich te nemen? Of laten we het allemaal aan iemand anders over ?!

Het leven is lief en leed. Ons katholieke geloof is daar een uiting van. Als we het over de katholieke   kerk  hebben vinden we daar tegenwoordig van alles van, velen vooral dat het niet deugt en autoritair is en alleen voor een ander. We geloven wel in “iets”, maar dat hoeft niet (meer) in de kerk. Dat is het voorbeeld dat we aan onze kinderen geven. Maar na iets komt niets en dan is alles weg,  die kerk dat zijn we zelf. Daar kunnen we hoop, saamhorigheid en ook weer geloof in de mensen uit putten. Ik kan me goed indenken, dat je wat ouder moet zijn om je dat allemaal voor te stellen.

Denk eens na of het wat voor jouw zou kunnen zijn.  Je helpt mee om de kerk draaiende te houden die voor heel veel mensen een belangrijke steun en toeverlaat is in deze moderne maatschappij. Onzeker wat het inhoudt? Ja misschien, maar je doet het niet alleen, het is teamwerk om een organisatie van vrijwilligers aan te sturen en je doet altijd je werk naar eigen kunnen. En een beetje uitdaging mag er ook wel inzitten, toch? Wie weet is dit de “roeping” van God om iets te doen in zijn wijngaard, om het maar eens in een Bijbelse beeldspraak uit te drukken.

En houdt ook in gedachten:

Iedereen vindt dat iemand (anders) het moet doen, maar als niemand het doet gebeurt er niets!

Dus wacht niet langer af, maar reageer!

Leo Broeks, penningmeester.