4 Mei herdenking door Con Amore

In het kader van de nationale dodenherdenking was er afgelopen donderdagavond een bijzondere bijeenkomst in de Brugkerk. De organisatie van deze bijeenkomst was is handen van het koor Con Amore. Aangevuld met een gelegenheidsorkest en een dertigtal enthousiaste gastzangers werd het Requiem van Michael Haydn uitgevoerd. Een enorm gemengd koor stond in de Brugkerk op een groot podium opgesteld. Vóór het podium was ruimte voor een magnifiek samengesteld orkest.

Voorzitter Johan Neppelenbroek verricht een woord van welkom met een korte toelichting op het programma en een introductie van het koor, de (gast)solisten, het (strijk)orkest, de organist/pianist en de dirigent. Het ‘voorprogramma’ begint met een viertal ingetogen koorwerken. Aansluitend wordt er overgeschakeld naar de live-uitzending op De Dam waarin de twee minuten stilte en kranslegging voorbij komen. Het Wilhelmus wordt vervolgens door alle aanwezigen in de Brugkerk uit volle borst meegezongen. En dan is de toon gezet, want het negental koorwerken dat na de kranslegging volgt, zoals het Requiem Aeterna/Kyrie, het Sanctus, Dies Irae en het Agnus Dei, is verrassend aangrijpend en indringend en zwelt aan in volume en kracht. De onmacht, de pijn, het verdriet en de dramatiek; het is allemaal voelbaar in de muziek dat subliem wordt neergezet door het samenspel tussen solisten, orkest en koor. Voorafgaand aan het ‘hoofdprogramma’ was er een korte toespraak van wethouder Jan Uitslag met ‘herdenkingen’ aan verleden en heden en de verbijstering dat er tot op de dag van vandaag nog steeds oorlog wordt gevoerd. ‘Vrijheid is de verantwoordelijkheid om de ander te blijven zien. Dat vergt een open houding met oog en oor, voor verhalen van toen en van nu’, aldus wethouder Uitslag. Na het slotakkoord van de afsluiter ‘Cum sanctis tuis in aeternum’ volgt een daverend applaus. Een geheel verdiende staande ovatie voor het gehele ‘Con Amore-memoire-concept’. Tot slot bedankt Johan alles en iedereen die op wat voor manier, of in welke vorm dan ook heeft bijgedragen, ondersteund, geïnspireerd, geactiveerd of geluisterd heeft. Muziek is emotie en met deze uitvoering heeft Con Amore de juiste en gevoelige snaar van de dodenherdenking geraakt.

Tekst: MoDi

Foto's: Hans Heerink