Zonnige Palmpasenoptocht in Lemelerveld

Een bijzondere gebeurtenis afgelopen zondag in Lemelerveld. Een veertigtal kinderen trok aan het eind van de ochtend in een Palmpasenoptocht enthousiast van de Heilig Hart Kerk naar het Anker, achter ezel Sientje aan, met op haar rug Koning Ruben. In hun sleeptouw vele ouders en het koor Voices dat vlak daarvoor nog de samenzang in de ochtenddienst had verzorgd en onderweg ook ging zingen. De bewoners van het Anker waren blij verrast. Het was lang geleden dat ze dit voor het laatste hadden gezien, nog voor corona. Aanleiding voor het spektakel is traditioneel het verhaal van de intocht van koning-messias Jezus in Jeruzalem van zo’n tweeduizend jaar geleden, ook op een ezel. Ezel Sientje, eigenlijk hoogzwanger, liet in Lemelerveld alles rustig en gelaten over zich heenkomen. Ze liep aan het begin eerst de Heilig Hart Kerk in, tot helemaal vooraan, tot op de hoogte van het altaar, en nam later bij het Anker ook zonder problemen de ingang naar het binnenhofgedeelte, geen probleem. Binnen werden de kinderen getrakteerd op ranja en snoep, alvorens hun weg weer naar huis te vervolgen. De voorbereidende werkgroep kijkt met zeer veel genoegen terug op een geslaagde, opgewekte Palmpasenviering met aansluitende kleurrijke optocht.

Tekst: ds. Georg Naber

Foto's: Hans Heerink