Oudejaarsviering 31 december 2022 om 16.00 uur!!!

Op zoek naar licht in donkere tijden? Oudejaarsviering (de viering is in de kerk)

Wie herinnert zich nog Kerstmis 2020? Een strenge ‘lockdown’ in Nederland vanwege een gevaarlijke Engelse corona-variant.
Kerstmis, het feest van Christus’ geboorte, in een koude gesloten kerk!

Het jaar 2021 begint- en eindigt met strenge ‘lockdown’-perioden, de laatste vanwege de aanvankelijk gevaarlijke ‘omikron’-variant. Ook met Pasen dat jaar geen versoepeling van maatregelen en dus geen Pasen in de kerk. Pas In januari en februari 2022 gaan de remmen langzaam van alle beperkingen af.

Maar dan vallen op 24 februari 2022 de Russische troepen op 4 plaatsen Ukraine binnen. Deze nieuwe ‘crisis’ lijkt sindsdien op vele terreinen ons dagelijkse leven te ontregelen; bijvoorbeeld wat betreft de energie, economie, inflatie, de bouw, het klimaat etc. met alle effecten daarvan voor hele bevolkingsgroepen. Hoe broos en kwetsbaar kan een samenleving in korte tijd worden!

De KRO-NCRV vroeg onlangs aan een groot aantal mensen welk cijfer zij aan hun persoonlijke geluksgevoel in 2022 gaven? Het antwoord was samengevat het volgende; aan mezelf geef ik een kleine voldoende, maar voor de gang van zaken in ons eigen land en bij de politiek in de EU/internationaal, is het een zware onvoldoende.

En bij deze kwalificatie van een ‘kleine voldoende’, ging het vooral om de spontane vormen van onderlinge betrokkenheid en solidariteit, die in tijden van crisis plotseling ontstaan. ‘Nood leert bidden’ zegt men wel, maar zeker ook ‘het naar elkaar om willen zien!' Hoe warm en verrassend was dat vaak, in de tijden van Corona en na de inval in de Ukraine.

In een speciale Oudejaarsviering wil de geloofsgemeenschap van de H. Hartkerk terugkijken op 2022, maar vooral ook uitkijken naar lichtpunten en veerkracht voor het nieuwe jaar 2023. Gelukkig kan dit op de laatste dag van dit jaar in een open- en niet gesloten kerk!
Godzijdank.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Welkom eenieder om met ons mee te doen
Zaterdag 31 december, ‘s middag om 16.00 uur,
Oudejaarsviering r.k. H. Hartkerk.