Pauselijke onderscheiding voor Riky Harink, deel 2

Volkomen overrompeld werd aan het einde van de Eucharistieviering van zondag drie oktober parochiaan Riky Harink naar voren geroepen door Pastoor Monninkhof.

Beduusd betrad Riky het altaar om de Pauselijke Onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice in ontvangst te nemen. Het betreft een onderscheiding voor bewezen diensten aan de Rooms Katholieke Kerk of het rooms-katholieke geloof.

Als iemand in aanmerking komt voor deze onderscheiding dan is het Riky Harink wel. Ruim vijftig jaar heeft zij zich, in allerlei hoedanigheden, geheel belangeloos en vrijwillig ingezet voor het welzijn van de medemens.

De geloofsgemeenschap is Riky hiervoor zeer erkentelijk en heeft haar bij Paus Franciscus voorgedragen voor deze uitzonderlijke onderscheiding. Zo’n enorme onbaatzuchtige staat van dienst kon door de Paus niet genegeerd worden en uiteraard werd goedkeuring gegeven voor de aanvraag van de onderscheiding voor deze unieke, loyale, sociale, betrokken en zorgzame dame.

In het bijzijn van een hechte familie- en vriendenschare werd Riky in het zonnetje gezet. Pastoor Monninkhof overhandigde haar de oorkonde en aan Riky’s dochter de eer om de bijzondere eremedaille op te spelden.

Vanuit de geloofsgemeenschap kwamen er warme en ontroerende woorden van Pastoor Monninkhof, Nolly Holterman en Leo Broeks. ‘Al die heisa, daar houdt deze frontvrouw niet van, maar toch is het niet meer dan logisch dat Riky geëerd en onderscheiden wordt en uitgebreid bedankt wordt’. ‘Een bescheiden steunpilaar en barmhartige Samaritaan die altijd klaar staat om een ander te helpen en zoveel naastenliefde geeft’.

Uiteraard wilde Riky zelf ook nog wel even wat zeggen;

Ook zij is enorm dankbaar dat ze zoveel heeft mogen betekenen voor velen en dat ze in goede gezondheid verkeerd om het ook allemaal mogelijk te maken. Gezien haar leeftijd heeft ze inmiddels een stapje terug gedaan, maar ze zal altijd loyaal blijven en anderen met raad en daad bij staan, wanneer dat nodig is. Ze dankt haar naasten, die het haar mogelijk hebben gemaakt haar visie en doelen na te streven. Ze is verheugd dat zoveel mensen, zelfs vanuit Polen, naar de viering zijn gekomen.

In de viering werd ook aandacht geschonken aan Charitaszondag. Charitas is een sociaal steunpunt voor de parochie, dat met genegenheid bijspringt bij (materiele/ geestelijke) problemen en armoede bestrijding (wat natuurlijk helemaal in Riky’s straatje past). Het steunpunt bestaat momenteel uit twee bestuursleden en zij zijn naarstig op zoek naar vrijwilligers die zich willen inzetten voor de Charitas. Als u interesse heeft, bel het parochie-secretariaat, tel.0572 37 1253, of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Alle hulp is welkom. Aan het einde van de viering was er de mogelijkheid om Riky persoonlijk te feliciteren. De vele kerkbezoekers en het koor Con Amore maakten van deze mogelijkheid gebruik.

Bij het verlaten van de kerk mocht een ieder een kleine attentie van de Charitas meenemen met de bedoeling dit presentje te schenken aan iemand in de omgeving die een cadeautje wel kan gebruiken en misschien ook het beetje extra aandacht dat daarmee gepaard gaat.

Tekst: MoDi
Foto’s en collage: Hans Heerink