Vorderingen restauratie kerktoren week 18

Vorige week zijn de steigers rondom de kerktoren afgebroken zodat iedereen het prachtige resultaat kan bewonderen dat al die vaklieden met elkaar tot stand hebben gebracht (foto 4).
Daarvoor moest men eerst het hekwerk om de bouw verwijderen en de werkvloeren van de steiger schoonmaken.
Toen was er nog even gelegenheid om de laatste foto’s van grote hoogte te maken.
Dinsdag zijn de steigerbouwers, met zes man sterk, begonnen met het afbreken van de steiger (foto 1).
Na het verwijderen van de steigers heeft men de ondersteuning op de nok van het kerkdak weggehaald en de voegen bij de bevestigingen van de steigers bijgewerkt.
Aan de zuidzijde van de toren is de vorstschade aan het metselwerk uitgehakt (foto 4) en is de voeger begonnen aan de voorbereidingen van de laatste meters voegwerk (foto 6).
De binnenzijde van de kerktoren is schoongemaakt en het binnenschilderwerk nagekeken.
Buiten aan de zuidzijde is het kerkdak met de goten schoongemaakt.
De klokkenmakers hebben de ogen en onderslagen van de twee buitenste klokken vervangen en de lagers van de klokken van nieuw vet voorzien (foto 2 en 5).

Klik hier om alle vorderingen stap voor stap te bekijken.

Foto’s: Theo Koggel

Collage: Hans Heerink