• image

Artikelen

Kerstconcert Con Amore en Quodlibet in Heilig Hart kerk zondag 22 december 2019

Con Amore en Quodlibet zingen de sterren van de hemel

Dit keer viel het mij te beurt in de redactie om een stukje te mogen schrijven over het traditionele kerstconcert in de katholieke kerk op de zondag vóór Kerst.
En ik heb echt genoten van deze muzikale uitvoering.

Tussen 7 en half acht liep de kerk nagenoeg vol.
Om 19.30 u stonden de koren startklaar in de sfeervolle kerk en begonnen een aantal koorleden vanaf de koorzolder achter in de kerk hun gezang met Rorate Caeli en vervolgens viel de hele kerk in.
Ondertussen had de dirigent Wim van Lenthe plaatsgenomen op het altaar om van daaruit oog te houden op de verschillende kuddes, dit keer geen schapen maar zangers en strijkers.
Zijn trouwe bordercolli Bert Bootsma hield de kuddes bijeen met zijn muzikale begeleiding afwisselend op het orgel en piano.

Con Amore begon de “show” met o.a. solowerk van Yvonne Boerdam en Paul Kogelman (die net klaar was met hamburgers bakken op de berg tijdens de kerstwandeling van team Sukerbiet)
Quodlibet, een dameskoor uit Vilsteren, zorgde voor een aangename afwisseling van nummers.
Het koor bestaat ook al 25 jaar en is ontstaan uit het voormalige jeugdkoor.
Het mannelijke deel is afgehaakt zodat deze “meidengroep” alleen bestaat uit dames.
Echter wel onder leiding van Wim van Lenthe en ik heb me laten vertellen, dat de gezelligheid wel eens de overhand heeft, dit weer tot grote wanhoop van de dirigent.
Toch is het weer gelukt om er een prachtige uitvoering van te maken.

De kerk was muisstil toen nachtegaaltje Yvonne “Agnus Dei” solo zong eindigend met “Dona nobis pacem”(geef ons de vrede), waarbij op het laatst het hele koor meezong.
Het volume kwam boven de orgelklanken uit, zodat ze ons in de hemel wel gehoord moeten hebben; dus dat wordt gegarandeerd een vredige Kerst.
Even later nog een solo dat eindigde met een luidkeels: “It’s Chrismasttime“. Als laatste kon de hele kerk meezingen met het slotlied “Joy the world”.

Opperspreekstalmeester en lid van Con Amore, Johan Neppelenbroek, praatte alles keurig aan elkaar met een vleugje humor.
Hij besloot de dienst met iedereen te bedanken met de nodige bloemen en kussen en met het publiek een geweldige feestdagen toe te wensen.

Namens de redactie wensen we heel Con Amore en Quodlibet een heel fijne Kerst en een voorspoedig 2020 en bedankt namens alle aanwezigen voor de prachtige uitvoering.

tekst: Willem van Trui  foto’s: Hans Heerink

Luister hier naar Thankful door Con Amore