Heilig hart feest 2017

Afgelopen zondag 25 juni werd het patroonsfeest van de heilig hart kerk gehouden.
Tijdens dit feest wordt er altijd aandacht besteed aan vrijwilligers die al een hele tijd voor de kerk actief zijn. Deze keer werd Betsy Boerkamp in het zonnetje gezet vanwege haar 40 jarig “dienstverband”. Zij heeft naast het schoonmaken van de kerk en het rondbrengen van de parochiebladen vanaf het begin in de werkgroep kerkversiering gezeten. Ook haar man Bernard werd in de feestvreugde betrokken omdat ook hij al vele jaren werk voor de kerk verricht en nu niet meer zoveel kan vanwege zijn gezondheid.
In een toespraak memoreerde de voorzitter hoe het allemaal is begonnen dat er een hele werkgroep opgericht werd om de kerk te versieren. Alle dames die er nu inzitten werden genoemd; Tonny Wilms, Mies Boerkamp, Riek Hondeveld, Yvonne Lugtenberg, Anny van Middelaar, Anny Kelder, Gerda Roerink, Diny Sibelt en Betsy Boerkamp dus vanaf het eerste uur. Pastoor Teuben bezocht een bijeenkomst van de KPO (dat is nu Zij-actief) om te polsen of er een aantal dames wilden zorgen voor de kerkversiering. Spontaan dienden er zich toen 9 dames aan en er werd afgesproken dat men in groepjes van drie gewerkt werd en men per groep elke maand ging wisselen. Pastoor Teuben had het motto dat voor God iedereen gelijk is, en dat er derhalve geen onderscheid gemaakt diende te worden tussen rijke en wat armere parochianen in het aantal bloemstukjes. In het begin moesten de dames met een brandende kaars naar boven de gewelven om wat licht te hebben voor het laten zakken van de adventskrans. Best wel gevaarlijk en dat is inmiddels ook wel verandert en veiliger geworden. Het was ook heel gezellig om in de pastorie samen met de pastoor koffie te drinken, hij sprak dan wel zijn wensen uit over grootte of kleur van de bloemstukken. Pastoor Franik was altijd erg enthousiast en sprak zijn waardering vaak uit, maar de dames moesten ook wel eens wat veranderen want hij kon ook veeleisend zijn. Het werd dan vaak weer beloond met chocola die de dames van hem kregen. Er zijn zelfs twee reisjes naar Rosenheim  geweest met de werkgroep want daar is pastoor Franik later naar vertrokken.

In de goede week voor pasen mogen er natuurlijk nog geen bloemen in de kerk staan en dan wordt er gebruik gemaakt van het parochiecentrum en dat was eerst nog het parochiehuis. Bij alle hoogfeesten zoals Pasen, Pinksteren en Kerstmis helpen alle dames tegenwoordig mee om er wat moois van te maken. Dan kwam Bernard Boerkamp op het eind in actie om met een kruiwagen in de kerk alle rotzooi weer op te ruimen. Bernard heeft verder  ook het parochieblad rondgebracht en heel veel werk in de tuin verricht. Met name het maaien was hij druk mee. Zo druk dat hij er thuis niet aan toekomt en daar een robot heeft lopen!

De beide echtelieden werden door de voorzitter hartelijk bedankt voor hun vele werkzaamheden, Betsy kreeg een bloemetje met een oorkonde en Bernard werd verrast met een lekkere doos chocola. Vervolgens werd er geproost op de vrijwilligers en bleef het nog lang gezellig in het parochiecentrum.