Werkzaamheden aan kerk op advies Monumentenwacht

Toren: Open ruimte boekenstal overkappen, termijn van uitvoeren binnen 1 jaar.

Wat is er aan de hand? de goot van het boekenstalletje heeft een afvoer die zijn water lost in de open ruimte tussen het boekenstalletje, de trappentoren, de toren en de kerk. Deze ruimte is zo'n 60X70 cm groot, het water moet hier in de grond weg zakken. Dit geeft natuurlijk een waterbelasting voor de fundering en de muren van de toren en de kerk. (dit is één van de redenen dat er binnen in de kerk zoutkristallen op en in het stucwerk zitten) Advies van de Monumentenwacht is om eerst de oorzaak weg te halen en dan na een paar jaar pas overgaan tot herstel van het stucwerk.

Dus afvoer aan de binnenkant dicht maken, een stukje platdak maken van zink met loodafdichting in de muren rondom en de hemelwateruitloop verplaatsen. Vrijdag 13 mei zijn deze werkzaamheden afgerond. Het resultaat mag gezien worden, kijk dit is het geworden. Nu maar hopen dat de kerkmuur droger wordt. Er is weer een stapje gezet op de onderhoudslijst van de monumentenwacht.