Vastenactie 2016: Oeganda

Even minderen voor een ander”, een bekende slogan die Vastenactie al jaren gebruikt.

Vroeger dacht je dan al snel aan minder eten, drinken of snoepen. Niks mis mee maar tegenwoordig betekent vasten ook vooral minder met onszelf bezig zijn, met ons alledaagse drukke bestaan om zo ruimte te krijgen voor de ander. De ander, dichtbij of veraf, die het vaak minder heeft dan wij. Een “Ver van mijn bed show” bestaat in onze geglobaliseerde wereld niet meer. Al het wereldleed, veroorzaakt door de natuur of de mens zelf, komt bijna rechtstreeks op breedbeeld onze huiskamers binnen. Rampen en oorlogen in verre landen raken ook ons, denk alleen maar aan de vluchtelingen die ook hier een veilig heenkomen zoeken.

Oeganda

Dit jaar staat Vastenactie in het teken van Oeganda. Beroemd vanwege de geheimzinnige oorsprong van de Nijl, de oerwouden en de imposante berggorilla’s, berucht vanwege Idi Amin en het Leger van de Heer. Oeganda is ongeveer 3,5 keer zo groot als Nederland en België samen en er leven ongeveer 39 miljoen mensen. Het campagneproject van Vastenactie richt zich op de boeren in het Katakwi-district in het noordoosten. Hier zijn de mensen afhankelijk van de landbouw voor hun voedselvoorziening. Extreme weersomstandigheden zoals langdurige hitte en droogte of juist overvloedige regenval zorgen echter voor grote problemen in het straatarme gebied. Oogsten mislukken en mensen hebben nauwelijks te eten. In sommige streken sterven mensen van de honger in het droge seizoen, in andere bieden boomblaadjes redding.

Socadido
Vastenactie heeft als lokale partner Socadido die op verschillende manieren mensen helpt in het Katakwi-district. Boeren krijgen onderricht in landbouw- en irrigatietechnieken en ze worden op weg geholpen met bijvoorbeeld ossen, zaden, een ploeg en andere materialen. Als er eenmaal productie is, worden de boeren geholpen met de verkoop van hun producten. Ook de oprichting van kleine coöperaties wordt ondersteund.

Veel mensen waarmee Socadido werkt kunnen inmiddels in hun onderhoud voorzien. Waar ze vroeger misschien één maaltijd per dag hadden, hebben de meeste families in deze gebieden nu twee of drie maaltijden per dag en kunnen ze bijvoorbeeld hun huizen verbeteren en investeren in kippen, geiten en koeien.

Wat kan er gedaan worden met onze bijdragen?

• voor 15 euro kan een school 15 fruitbomen planten. Voor hetzelfde bedrag kan een gezin een energiezuinig kookstel kopen.
  • voor 30 euro ontvangt een gezin een zak met zaden.
  • voor 50 euro kan een gezin vijf lokaal gebouwde bijenkorven kopen.
  • voor 75 euro krijgt een gezin twee geiten.
  • voor 150 euro kan een groep boeren een voet-aangestuurde irrigatiepomp aanschaffen.
  • voor 300 euro kan een groep boeren worden getraind in landbouw- en irrigatietechnieken.

Bijdragen kan via de collecte in het weekend van 27 en 28 februari en ook staat de MOV bus de gehele vastenperiode achter in de kerk. Rechtstreeks geld overmaken op het rekeningnummer van onze parochie NL34 RABO 0127801405 v.v. Vastenaktie kan ook, of op NL21 INGB 000 000 5850 t.n.v. Vastenactie Den Haag. Meer weten? Kijk op www.vastenactie.nl.

Zaterdagavond 27 februari is er een speciale viering over de vastenactie waarover u later meer zult kunnen lezen.