Verzekeren van grafmonumenten

Beste medeparochianen;

Het kan zijn dat u van onderstaand bericht thuis al een brief ontvangen hebt of dat u het op een andere manier heeft gehoord. Per 1 januari jl. is de landelijke collectieve grafmonumentenverzekering voor R.K. begraafplaatsen komen te vervallen. Al in 2010 is de wet vastgelegd dat de eigenaar van de begraafplaats niet de eigenaar is van de grafmonumenten, concreet betekent dit dat de rechthebbende het risico op schade aan zijn eigendommen moet dragen. Dat betekent in de praktijk dat u eventuele schade aan grafstenen e.d. niet meer kunt verhalen via deze verzekering. De laatste 13 jaar heeft de kerkprovincie vrijwillig de collectieve grafmonumentenverzekering aangehouden, maar per 01.01.2024 is hier een einde aan gekomen. Mocht u wel uw grafmonument willen verzekeren dan zult u dat zelf moeten regelen via uw eigen verzekeringsmaatschappij.

Namens de locatieraad, Johan Neppelenbroek